Mobiilipelaaminen Suomessa 2020-luvulla

Pelaatko sinä kotitietokoneella, läppärillä, tabletilla vai älypuhelimella? Vai oletko ennen miettinytkään, missä sitä tulee pelattua, kun nykyään tuo pelaaminen on käytännössä täysin aika- ja paikkariippumatonta ja suurin osa peleistä on pelattavissa kaikilla päätelaitteilla.

Yksi markkinoinnin käyttämä keino Euroopassa ja suomalaistenkin rahapelaajien suuntaan ovat erilaiset bonustarjoukset. Tarjolla on aikuispelaajille ilmaista pelirahaa pelaamisen aloittamiselle, tai ainakin ilmaisia pelikierroksia, joilla sitten voi voittaa rahaa, jopa ilman omaa talletusta. Rahapelaamista on ollut niin kauan kuin ihminen huomasi, että voisi asettaa panoksen ja kenties tuplata sen. Se, että rahapelaaminen on siirtymässä entistä enemmän nettiin, taas liittyy kokonaisvaltaiseen käyttäytymismuutokseen, missä kuluttaja arvostaa helppoutta ja nopeutta. Onhan se yksinkertaisesti helpompaa ja kaikessa suhteessa vaivattomampaa pelata sitä automaattipeliä vaikka kotisohvalta, verrattuna vaikka siihen kaupan kassojen jälkeiseen pelipaikkaan. Lisäksi nettipeleissä on tarjolla suuremmat voitot kuin marketeissa, eikä tarvitse välittää niistä ohimenevistä kanssa kansalaisista.

Mobiilipelaaminen ykköseksi

On muistettava, että mobiilipelaaminen ohitti kaikki muut pelaamisen muodot jo vuosia sitten, itseasiassa vuonna 2016. Se, että mobiilipelaamisen kasvu vain jatkuu liittyy siihen, että maailmassa ja Suomessakin on entistä enemmän aktiivisia mobiilikäyttäjiä ja vähitellen kaikki nuorista ikäihmisiin käyttävät mobiililaitteita. 75% suomalaisista 16–89 -vuotiaasta on omassa käytössään kosketusnäytöllä ja 3G- tai 4G internetyhteydellä varustettu puhelin. Suurin kasvu käyttäjäkunnassa on tulevien vuosien aikana tulossa vanhimmissa ikäryhmissä, missä älypuhelinten käyttö ei ole vielä kovin yleistä: 65–74-vuotiaista puolella ja 75–89-vuotiaista vain 15 prosentilla on älypuhelin käytössään. Nämä luvut tulevat muuttumaan luonnollisen puhelimen käyttäjän vanhetessa.

Tablettikonetta on suomalaisten kyselytutkimusten perusteella eniten käytetty tarkoituksiin kuten: verkkolehtien lukeminen, sähköpostin käyttö, sähköisten kirjojen lukeminen, podcast-palveluiden käyttö, sosiaaliseen mediaan osallistuminen, pelien pelaaminen, kuvien/videoiden katselu tai musiikin kuuntelu sekä verkko-ostaminen. Eli käytännössä tabletteja käytetään kaikkeen muuhun, paitsi työntekoon, johon tabletti ei aivan riitäkään. Pelaamisessa tabletti on tietyissä peleissä oiva vaihtoehto, ja esimerkiksi edellä mainitut kasinopelit ovat hyvinkin pelattavissa nimenomaan tabletilla, joka tuo käyttöön hieman isomman näytön kuin älypuhelimet ja varsinkin livekasinopöytäpelaaminen saa aivan erilaisen tunnelman aikaisesti tabletilla pelattaessa.

Tablettien käyttö kokonaisuudessaan on kuitenkin vähentynyt verrattuna muiden päätelaitteiden kuten kannettavan tietokoneen ja älypuhelimen käyttöön. Useimmat tietokonepeleistäkin ovat nykyään saatavilla myös mobiiliversioita. Vuonna 2018 tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan kehittyvissä talouksissa älypuhelimet ovat monien ainoa laite, jolla käyttää verkkoa.

Mobiilipelaaminen 2020-luvulla

Uudet puhelinmallit ja kehittyvä verkkotekniikka tuo entistä enemmän mahdollisuuksia pelimaailmoihin. Itse näytöt eivät välttämättä enää kovin paljon kasva, mutta varsinkin 5G verkkojen yleistyminen tuo lisämahdollisuuksia pelien sisältöihin ja interaktiivisuuteen.

Telia julkaisi jokin aika sitten artikkelin, missä Joona Leppänen, e-urheilun ammattilainen, testasi 5G verkkojen nopeuden pelatessa. Pelinä oli Overwatch ja vaikka jo nykyiset käytössä olevat peliyhteydet ovat ammattitasolla nopeat, sanoin Joona että 5G ”rokkasi” todella tasaisesti, vaikka peliä pelattiinkin siis nyt mobiiliyhteydellä. Aiemmin mobiiliyhteyksien ongelma on ollut se, että vaikka periaatteessa verkko on nopea, on se tiettyinä päivinä ja kellonaikoina todella hidas, koska verkossa on niin paljon käyttäjiä. Tästä syystä mobiiliverkot eivät ole ammattipelaajien valinta yhteyksien suhteen – nyt 5G tuonee siihen uuden mahdollisuuden. 5G lupaa toimivuutta, mikä on kuin olisi kiinteässä yhteydessä, todella nopeassa sellaisessa.

Jos 5G lunastaa odotuksensa, on odotettavissa että esimerkiksi e-urheilu tulee jatkamaan entistä kovempaa nousuaan ja saa entistä enemmän pelaajia ja seuraajia mukaan. Samalla kun pelaajat voivat osallistua kilpailuihin mobiilisti pelkäämättä, että linjat katkeavat, pelaamisen mahdollisuudet moninkertaistuvat ja samalla varmuudella genreen tulee myös uusia pelejä. Kasinopelipuolella erilaiset livepelit tulevat varmasti kehittymään ja urheiluvedonlyönnin ja suoratoiston yhteistyö tulee varmasti monipuolistumaan kohti entistä interaktiivisempaa kokonaisuutta.