Pelaaminen siirtyy entistä enemmän online maailmaan. Siitä tuli tänään lisää todisteita, kun ensimmäistä kertaa sitten Counter-Strike: Global Offensiven omistaja Valve aloitti pelin Major-turnaukset vuonna 2013 niin tänä vuonna ei LAN-turnausta tule! Turnaus on peruttu maailman virustilanteen vuoksi, eikä seuraavaan mahdollista major turnausta ilmoiteta ennenkuin tilanne muuttuu selvästi. Tämä on siis ensimmäinen kerta seitsemään vuoteen kun Valve ei järjestä maailman palkintosummaltaan suurinta CS:GO turnausta. Tänä vuonna turnaukseen oli jo varattu kaksi miljoonaa dollaria palkintorahaa. Ammattipelaajien kysymys: onko mitään muuta keinoa ansaita tuota rahaa Valvelta? Tilalle tuli nimittäin vaivainen 250 000 dollarin IEM Beijing-Haidian online-turnaus.
Entistä nopeammin ja enemmän
Se, että ammattimainen tietokonepelaaminen kasvaa ja saavutti jo yli miljardin liikevaihto arvon ei ole ainoa onlinepelaaminen, joka kehittyy. Myös pikakasinot ovat kehittyneet tänä vuonna valtavalla loikalla, kasino ilman tiliä tuntuu olevan nyt saatavilla vähintään jokaiselta itseään kunnioittavalta operaattorilta, ja muutenkin operaattoreiden tarjonta on laajentunut entisestään.
Nettikasinot aloittivat tavallisilla videopeleillä, jotka ovat kehittyneet sieltä 90-luvulta 2020-luvulle hurjaa vauhtia ja tarjolla on nykyään useampi tuhat erilaista teemapeliä. Näiden kolikkopelien rinnalle on kasinoille tulleet vähitellen livekasinopelit, ja koska tämäkään ei tunnu riittävän, ovat monet operaattorit tehneet myös sopimukset urheiluvedonlyönnin tuomisesta pelattavaksi sivustoilleen. Tämä on myös vienyt monia eurooppalaisia operaattoreita kilpailemaan vähitellen aukeaville USA:n osavaltioiden pelimarkkinoille.
Enemmän ja nopeammin myös rahaliikenteessä
Poissa ovat Euroopasta ne ajat, joilloin omia rahoja piti odottaa päivätolkulla. Nykyään voitot ovat kotiutettavissa jopa minuuteissa ja talletuksen näkyvät pelitilillä välittömästi. Esimerkiksi yllämainituissa pikakasinoissa on esille noussut alunperin ruotsalainen maksuliikennetoimittaja Trustly, joka on jatkanut kasvuaan jo Euroopan ulkopuolelle. Trustlyn voima on siinä, että sitä kautta pelaaja voi käyttää oman maansa pankkiyhteyksiä maksuliikenteensä hoitoon, ja samaa reittiä tulee maksut myös hänelle päin, nopeasti.
Kaikessa on kysymys nopeudesta, ei ainoastaan vaivattomuudesta. Se, että pelaaminen on sekä eurheilun puolella että kasinopelien puolella mahdollista myös mobiilissa, tarkoittaa vain sitä, että pelaajia tulee lisää ja pelaaminen lisääntyy. Lisääntyykö se euromääräisesti, on sitten eri asia, sillä jo tänä vuonna ja enemmän 20-luvulla eteenpäin eri maat ovat rajoittamassa pelaamista. Rajoituksia tulee esimerkiksi kertapelaamisen panostuksiin, paitsi jos pelaaja pystyy todistamaan tarvittavan tulotason isompaan pelaamiseen. Rajoituksia on joissain maissa tulossa myös pelitilille talletettavien varojen määriin.
Nopeuteen liittyy myös vähitellen koko Euroopan kattavaksi kasvava 5G mobiiliverkko, mikä lupaa vähintään 20x nopeuksia nykyiseen verkkoon verrattuna, ja nimenomaan entistä vakaampaa yhteyttä. Nyt esimerkiksi mobiilissa eurheilua pelattaessa on välillä hyvä yhteys ja välillä heikompi yhtey,s ja tällaisissa peleissä, missä vaaditaan nopeita refleksejä on huono juttu, jos tiukassa paikassa yhteys takkuilee. Nettikasinoiden pelien suhteen nopeus vaatimukset eivät ole läheskään sellaisella tasolla, vaan pelaamiseen riittää jo huomattavasti huonommat yhteydet. Mutta 5G tuo kasinopuolellekin entistä enemmän mahdollisuuksia nimenomaan livepelaamiseen sekä vedonlyönnin että kasinopelien kanssa. Jos nyt vedonlyönnissä on jo Euroopassa siirrytty lähes 70 % livepelaamiseen, niin mitä tapahtuu jos pelaaminen on oikeasti mahdollista integroida suoraan suoratoistettavaan tapahtumaan?
EU tason uutisia
Tänään tuli myös uutisia EGBA:lta eli Euroopan rahapelioperaattoreiden omalta yhdistykseltä. EU on hakemassa Euroopan yhteistä digitaalista tunnistautumista koko EU:n alueelle 2021, mikä voisi tarkoittaa samalla myös sitä, että Suomen monopolin asema olisi vähitellen EU:n puolelta peruutettu juttu.
Tällä hetkellä eli syksyllä 2020, Suomella on ainoa monopoli rahapeleissä EU:n alueella, eikä muutenkaan Eurooppa tasolla kovin montaa vastaavaa ole. Useimmat Euroopan maat ovat vähitellen siirtyneet lisenssiaikakauteen, koska se näyttää antavan valtioille paremmat mahdollisuudet oikeasti hallita kansalaisten pelaamista ja valvoa rahapelihaittojen mahdollisimman pientä ilmaantumista.